In een wereld die overspoeld wordt met informatie, is het lastiger dan ooit om op te vallen. Consumenten zijn veeleisender dan ooit en hebben een korte aandachtsspanne. Event marketing biedt hier de oplossing. Door unieke ervaringen te creëren, bouw je een diepere connectie op met je doelgroep. Dat is de conclusie uit een wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Tiblisi. "Events staan gelijk aan het versterken van relaties."
Maia Seturi, in haar onderzoek ‘ABOUT THE IMPORTANCE AND BENEFITS OF EVENT MARKETING’, benadrukt het belang van events in de huidige marketinglandschap. Ze stelt dat events bedrijven helpen om een positieve indruk te maken en relaties met klanten te versterken. Op basis van een uitgebreide bronnenlijst, van wetenschappelijke onderzoeken tot vakmedia, is het Seturi gelukt om kort en bondig de voordelen van goede en slimme eventmarketing op een rij te zetten verdeeld in ***** en ook hoe je dat dan doet:
Eventmarketing versterkt je merkidentiteit en merkbekendheid
- Creëer een unieke merkbeleving, door middel van een evenement kun je een onvergetelijke ervaring creëren die perfect aansluit bij jouw merkwaarden. Dit helpt om een sterke en positieve associatie in het hoofd van de consument te creëren
- Verhoog je zichtbaarheid en merkbekendheid. Events bieden een platform om je merk onder de aandacht te brengen van een groot publiek. Dit kan leiden tot een aanzienlijke toename van je merkbekendheid
- Positionering van je merk. Door middel van innovatieve en indrukwekkende events kun je jezelf positioneren als een toonaangevende speler in jouw branche. Maar is jouw absolute USP bijvoorbeeld aandacht, dan kun je ook dat in een eventconcept tot leven laten komen
Bouw sterke relaties op met klanten
- Verbeter klantrelaties door live samen te komen en op een slimme en effectieve manier jouw klanten aan je te binden. Dat kan door de doelgroepgericht beleving tijdens het event, maar zeker ook verpakt in het voor- en natraject. Zo is het event het hoogtepunt van het voortraject en de startmotor van het natraject. Persoonlijk contact tijdens een event zorgt voor een sterkere band met je klanten. Je kunt hun feedback direct ontvangen en op basis daarvan je producten of diensten verbeteren. En daarbij: wie zintuigen prikkelt, emoties aanwakkert, heeft een vele malen groter effect dan andere communicatiemiddelen
- In het verlengde van bovenstaande relatiemarketing-benefit, creëer je op de langere termijn loyaliteit. Door een positieve ervaring te bieden, vergroot je de kans dat klanten terugkeren en je aanbevelen aan anderen. Daarbij is het natraject essentieel: gebruik content, herinneringen aan de beleving en visuals/video om klanten in de beleving te houden en te binden
- Word een vertrouwde partner door voor live en events te kiezen. Door deel te nemen aan events, toon je dat je betrokken bent bij je klanten en de branche. Dit versterkt het vertrouwen in jouw bedrijf. De uitleg die daarbij hoort is best simpel: live communicatie is in no time hét meest betrouwbare communicatiemiddel geworden. Het is live, het is met de billen bloot, echt en dus betrouwbaar
Genereer data, leads en stimuleer conversies
- Identificeer potentiële klanten en trek hun aandacht door een slimme, opvallende, creatieve activatie, brand event of andere merk experience. Events bieden de mogelijkheid om in contact te komen met een groot aantal potentiële klanten, dat geïnteresseerd is in jouw producten of diensten. Maar dan moet je wel durven. Stand out in the crowd, is toch wel de ondertitel van een geslaagde merkbelevenis
- Kwalificeer leads door tijdens het live event slimme data te verzamelen. Als het je lukt om die persoonlijke data te koppelen aan je CRM of andere opvolgmethode, dan is de data uit een event goud waard. Door middel van interactieve elementen tijdens het event, diverse kennissessies met diverse onderwerpen, maar ook simpelere zaken als een quiz, geven je bruikbare data. Zo kun je van bezoekers, leads maken en deze ook nog eens kwalificeren en je marketinginspanningen daarmee persoonlijker en dus doelgerichter inzetten
- Het summum is natuurlijk om live al tot een deal te komen. Gevoed door het onderzoek waarbij is aangetoond dat als een consument al interesse heeft in een product, dat na een event of live interactie met dat product, 96 procent van de consumenten eerder geneigd is tot aankoop (Event Marketing Institute). In datzelfde onderzoek werd blootgelegd dat 74 procent na een merkbelevenis of event een positievere houding heeft tov dat product. De basis voor aankoop. Moet je het wel goed organiseren natuurlijk. Een live event kan dus de perfecte gelegenheid zijn om deals te sluiten en de verkoop te stimuleren. Mooi voorbeeld? Bijvoorbeeld de Libelle Zomerweek:
- Verzamel waardevolle markt- en klantinzichten door live of voor/na afloop onderzoek te doen. Door vragenlijsten, enquêtes of focusgroepen tijdens het event te organiseren, kun je waardevolle informatie verzamelen over de behoeften en wensen van je doelgroep. Digitale hulpmiddelen hebben die dataverzameling nog interessanter en in veel opzichten nog eenvoudiger gemaakt
- Ontwikkel nieuwe producten of diensten op basis van de live proef op de som. Een event is de ideale proeftuin om bijvoorbeeld jouw prototype te introduceren, te laten ervaren, gebruikersanalyse te doen en directe feedback te verzamelen om het product of dienst aan te scherpen. De inzichten die je tijdens een event verzamelt, kunnen dienen als basis voor de ontwikkeling van deze nieuwe producten of diensten
Versterk je employer branding en netwerk
- Verbeter je werkgeversmerk door jouw collega's iets unieks te bieden op basis van een beleving, maar ook bijvoorbeeld op basis van bijscholing, inspiratie of een andere vorm van live communicatie. Een succesvol event kan bijdragen aan een positieve reputatie als werkgever en daarmee een sterkere binding
- Trek talent aan. Door middel van een evenement kun je potentiële medewerkers kennis laten maken met je bedrijfscultuur en de waarden waarvoor je staat. Die werkbeleving kun je niet overbrengen via een mail, een telefoontje of social media
- Netwerk met partners versterk je tijdens een event. Events bieden de mogelijkheid om te netwerken met andere bedrijven en potentiële partners. De laatste tijd zie je ook steeds meer dat een merk of bedrijf het netwerk faciliteert. Niet alleen door het concept te ontwikkelen, maar ook om hun relaties te delen met andere relaties. Zo ben je live head of community en dat bouwt enorm aan je autoriteit
Conclusie ABOUT THE IMPORTANCE AND BENEFITS OF EVENT MARKETING
Het ABOUT THE IMPORTANCE AND BENEFITS OF EVENTMARKETING-onderzoek trekt dan ook de volgende conclusie over het slim, effectief en goed inzetten van events in de marcom-mix:
Eventmarketing biedt talloze voordelen voor bedrijven die willen opvallen in een competitieve markt. Door een unieke ervaring te creëren, relaties op te bouwen en waardevolle inzichten te verzamelen, kun je je bedrijfsdoelen effectief bereiken.
Tot slot benoemd het onderzoek nog een ultra korte basis checklist om succesvol te zijn met eventmarketing in de praktijk. Wil je succesvol zijn met event marketing? Stel dan altijd de volgende vragen, geïnspireerd door Seturi’s onderzoek:
- Wat wil je bereiken met je event?
- Wie wil je bereiken met je event?
- Hoe zorg je dat je event onvergetelijk is?
- Op basis van je doelstelling: wat en hoe ga je meten?