In de dynamische wereld van marketing en communicatie zijn marcom-evenementen een krachtig instrument om merkbekendheid te vergroten, leads te genereren en relaties met klanten op te bouwen. Daarbij lijken eventmarketing en influencermarketing een perfect match, mits goed doordacht. Om het maximale uit je evenementen te halen, is het essentieel om de juiste doelgroep te bereiken en hen te betrekken. Heb je daarbij wel eens nagedacht over de kracht van de juiste influencermarketing?
Influencers. Ze zijn niet meer weg te denken uit veel campagnes van merken en bedrijven. Logisch ook, want er zijn vloggers, TikTokkers, Snappers, YouTube'ers, BN'ers en andere invloedrijke personen die online miljoenen volgers hebben. Ook rondom jouw evenement kan een influencer grote waarde hebben, maar dan moet je wel weten wat je doet. Een paar stappen die je moet nemen, tips en een influencer aan het woord.
Wat is influencer marketing?
Influencers zijn personen met een aanzienlijke online aanhang, die een vertrouwensrelatie hebben met hun volgers. Sterker nog: in veel gevallen zijn het geen volgers maar echte fans. En daar zit je marketingkans. Door samen te werken met relevante influencers, kun je bijvoorbeeld jouw evenement promoten bij een breed publiek dat al geïnteresseerd is in jouw branche of sector. Influencers kunnen je evenement op een voor hun groep volgers authentieke en geloofwaardige manier presenteren, wat leidt tot meer naamsbekendheid, websiteverkeer en ticketverkoop. Maar wat te denken van de juiste influencers op jouw event, door ze content te laten maken wordt jouw bereik enorm vergroot.
De juiste influencers vinden
De sleutel tot succesvolle influencermarketing ligt in het selecteren van de juiste partners, de juiste influencer(s). Je komt tot de juiste influencer voor jouw event, boodschap, doelgroep, doelstelling door onderstaande stappen te volgen. Selecteer jouw influencer op:
Een aanhang hebben die past bij de doelgroep van je evenement. Makkelijker gezegd dan gedaan, want een influencer met groot bereik is nog niet per defintie de B2B oplossingen voor jouw zakelijke doelgroep.
Overeenkomen met de waarden en het imago van jouw merk. Daar moet echt zeer zorgvuldig gescreend worden en ook harde afspraken over gemaakt worden met de influencer.
- Effectieve samenwerkingen creëren
Als eenmaal de juiste influencers zijn geselecteerd, is het belangrijk om een sterke en duurzame samenwerking op te bouwen. Werk daarbij vanuit:
- Duidelijke doelstellingen
Bepaal heldere doelstellingen voor de samenwerking, zoals het vergroten van de naamsbekendheid, het genereren van leads of het stimuleren van de ticketverkoop, of juist ook een bepaald deel van het event of de live boodschap die je door de influencer wilt laten uitvergroten.
Geef influencers creatieve vrijheid, maar zorg voor een duidelijke briefing met de kernboodschappen en doelstellingen van je evenement.
Laat influencers hun eigen creativiteit en stijl gebruiken om je evenement te promoten op een manier die past bij hun publiek: vrijheid binnen gemaakte afspraken.
Meet de resultaten van de influencer marketing campagne en analyseer de impact op de zichtbaarheid en betrokkenheid van je evenement
Influencer aan het woord: Gewoon Thomas
Thomas van Grinsven – Gewoon Thomas
YouTube: Gewoon Thomas – 835.000 abonnees (dat was 4 jaar geleden, nu al ruim een miljoen)
Thomas van Grinsven sprak als influencer op een eerdere editie van The Next Event in de industriele evenementenlocatie de Broodfabriek. Daar legde hij de brug tussen de influencer en de opdrachtgever en organisator van evenementen. ‘Een influencer kan geselecteerd worden per merk. Welke doelgroep, welke interesses en wie past daar bij? De toegevoegde waarde van bijvoorbeeld mij als influencer op een event, is simpelweg dat ik er ben. Het bereiken van mensen op een subtiele manier, in plaats van op een reclame manier. Dus een toffe video of post die echt cool is, past bij de klant en dus goed wordt opgenomen.’
‘Opdrachtgevers kunnen influencers best direct benaderen, maar via bookingbureaus en agencies is de match veel beter en sneller gemaakt. Zo heb je dan de persoon die past bij jouw merk of evenement en de interesses van jouw doelgroep.’
Praktische invulling van influencers op jouw evenement
Natuurlijk heeft NEXTLIVE een paar zeer praktische voorbeelden op een rij gezet om te laten zien wat de kracht van een influencer kan zijn voor jouw event:
- Gepersonaliseerde uitnodigingen waarmee influencers je evenement niet alleen exclusief promoten maar ook als BN'er jouw bezoekersdoelgroep kunnen activeren
- Nodig influencers uit om live verslag uit te brengen van je evenement op hun sociale media kanalen. Het zorgt voor een enorm bereik, mits de juiste influencer met de juiste groep volgers is gekozen
- Werk samen met influencers om jouw producten of diensten op een natuurlijke manier te integreren in hun content. Het woord natuurlijk is daarbij wel een dingetje, want het begint al een beetje op te vallen dat influencer X heel nadrukkelijk zegt op welk vakantiepark hij is, of welk make up merk zo ontzettend fijn is....Je kunt er ook voor kiezen om het er met humor dik bovenop te leggen...
- Organiseer winacties en giveaways met influencers om de interesse in je evenement te verhogen. Mensen blijven mensen dus als hun idool oproept tot een winactie van jouw merk: bingo
- Host online Q&A sessies met influencers om vragen van hun volgers over je evenement te beantwoorden
Influencer marketing kan dus zeker een waardevolle toevoeging zijn aan je marcom-eventstrategie. Door samen te werken met de juiste influencers en effectieve samenwerkingen op te bouwen, kun je de zichtbaarheid en betrokkenheid van je evenementen aanzienlijk vergroten en je marketingdoelstellingen behalen.
Nog een paar tips voordat je bezig gaat met influencermarketing op jouw event:
- Maak gebruik van influencer marketing platforms om influencers te vinden, de perfect match te zoeken en te managen
- Experimenteer met verschillende soorten influencermarketingcampagnes om te zien wat het beste werkt voor jouw evenement
- Bouw langdurige relaties op met influencers die waardevol kunnen zijn voor toekomstige evenementen
- Meet aan de hand van SMART-doelstelling van de influencermarketing binnen jouw eventmarketing de ROI van je influencer marketing campagnes om te bepalen of ze effectief zijn