Terug

Waarom interne communicatie niet zonder interne events kan

Wow, een intranet-melding: we moeten meer een team worden. Oh, wat leuk een brief van kantoor: we bestaan 25 jaar, jij ook gefeliciteerd. Ah, weer een bonus. Nee, ik heb echt een hele leuke werkgever want soms mogen we een uurtje eerder weg op vrijdag. De tijden zijn veranderd. Wie wil binden, loyaliteit wil kweken, tot een team wil komen en mensen vast wil houden, die zal in moeten zetten op slimme interne evenementen en trajecten. Van binding tot ambassadeurs en waarom interne communicatie niet zonder events kan.

De komende periode duiken we in de overkoepelende categorieen van de Gouden Giraffe Event Awards en belichten we steeds één van de categorieen. Dit keer interne evenementen:


 

Wat zijn interne evenementen?

Interne evenementen zijn evenementen die zich richten op een doelgroep binnen het bedrijf of organisatie. Ze zijn gericht op cultuur- en gedragsverandering, teambuilding, kennisoverdracht, beloning of perceptieverandering ten opzichte van de werkgever en/of het teamgevoel. Denk hierbij aan concrete doelstellingen als een toename in bedrijfstrots, grotere loyaliteit, gestegen kennis van bedrijfsmissie en -visie, etc. Daarmee maken ze onderdeel uit van de (interne) communicatiestrategie.

Hoe hebben interne evenementen zich de afgelopen jaren ontwikkeld?

Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur van NEXTLIVE en mede-organisator van de Gouden Giraffe Event Awards waagt zich aan een analyse als antwoord op de vraag: waarom interne communicatie niet zonder events kan?

"Vroeger - of nou ja - nog niet eens zo heel erg lang geleden, een jaar of twintig dertig, bestond de evenementenbranche uit een aantal simpele onderdelen. Een daarvan was de categorie 'Interne evenementen'. Wat deden we? Bedrijfsfeestjes, bedrijfsuitjes, teambuilding, heisessies, dinershows en themafeesten. Daarbij was het doel loyaliteit, trots, teambuilding en heel af en toe een evenement met een hardere doelstelling, zoals kennisoverdracht of het salesteam niet alleen tot een team smeden, maar ook op basis van productkennis, beleving en visie, tot betere resultaten brengen."

"Over het algemeen ging het om een leuk moment, gewoon een leuk moment. Tijden zijn echt veranderd. Mensen zijn anders geworden. Ze hebben een andere binding met het bedrijf of werkgever. Het gaat veel meer om wat krijg ik op mijn werk, dan wat levert het mij op. Hoe kan ik mezelf ontwikkelen? Waar staat mijn bedrijf voor? Precies die dingen, die komen tot uiting tijdens interne evenementen. Dat is ook de reden dat bij veel bedrijven en organisaties interne evenementen een belangrijk onderdeel uitmaken van de interne communicatie, van HR-trajecten en regelmatig vanuit C-level worden aangestuurd."

We kwamen er mee weg...
"We kwamen er mee weg, met een goed feest of uitje, georganiseerd door de secretaresse of personeelsvereniging. Maar we leven in de moderne wereld en dus gaat het interne evenement veel meer om de doelstelling en de strategische inzet. Kort door de bocht: vroeger sprak je nog een week over het leuke themafeest rondom het jubileum, nu is het een jubileum-jaartraject met diverse events, communicatiemiddelen en -momenten en heldere doelstellingen."

"Maar goed, we gingen dus van een losstaand feestje of uitje naar strategische communicatietrajecten, waarbij het feest en het uitje nog altijd een onderdeel daarvan zijn. Maar we mogen het hardop zeggen: interne evenementen zijn geëvolueerd tot een strategische communicatietool. Waar eventprofessionals vanuit de branche zelf, jarenlang de opdrachtgever, de merken, bedrijven en organisaties aan de hand namen, komen we nu samen tot co-creatie met effect en impact. Kort door de bocht: vroeger sprak je nog een week over het leuke themafeest rondom het jubileum, nu is het een jubileum-traject met diverse events, communicatiemiddelen en -momenten en heldere doelstellingen. 

Van moment naar strategisch traject
"Meer dan eens zie je rondom bedrijfsfeesten of bedrijfsuitjes complete HR-trajecten. Het is ook helemaal niet erg om in het voortraject input op te halen, daar live iets mee te doen, daarna te feesten en in het natraject op zowel het feestgevoel als de opgehaalde input voort te borduren. Het toevoegen van content, van inhoud, naar doelstellingen toewerken maakt het interne evenement echt niet minder leuk. Leuker zelfs! Dat kan zelfs zo ver gaan dat je aan interne marketing doet en van jouw medewerkers heuse ambassadeurs maakt."

"In deze snel veranderende wereld zien we daarnaast online bedrijven en merken die als geen ander weten dat als je bestaansrecht online en digitaal is, dat juist het team en de interne organisaties van het allergrootste belang is. Daarbij begeven zij zich ook in een markt waar er veel meer vacatures zijn dan mensen. Daarom staan merken als Bol.com, Booking.com, AFAS en vele andere bekend om hun krachtige interne events. Tijdens die events komen ze letterlijk tot leven. Met slimme concepten, bedrijfsfestivals, kennis events, maar juist ook feest."

Smeerolie
"Samengevat, moet je gewoon concluderen dat in de loop der jaren het interne evenement veel interessanter geworden is. Waarom? Omdat het strategisch ingezet wordt met de doelstelling en een berekening van de impact of het effect! Wat is mijn doelstelling? Wat is mijn probleem of doelstelling? Vinden we de oplossing misschien wel door met collega's in een hackathon event samen te komen? Of is er net een fusie geweest en zorgt het interne evenement voor het vormen van een nieuw team? Interne evenementen zijn van hele leuke momenten doorgegroeid tot een zeer belangrijk onderdeel van de interne organisatie. Interne events zijn de smeerolie voor iedere organisatie, daar ontmoet men elkaar onder de paraplu van jouw boodschap. Daar is interactie en input mogelijk om jouw collega's mee te nemen in je strategie, beleid en purpose. Daar ontstaat loyaliteit, eenheid en engagement."

Stap voor stap naar de grootste impact

Interne evenementen kunnen stap voor stap tot steeds slimmere, strategische en effectievere impact komen. De Engagement Piramide van Intere Events brengt dat aardig in kaart. In 5 stappen is het mogelijk om met interne events als krachtigste onderdeel van een strategisch intern communicatietraject van binding tot zelfs amabasseurschap te geraken:


Een aantal doelstellingen voor interne evenementen op een rij:

Mogelijke 'doelstellingen' van interne evenementen:

  • belonen
  • bevestiging of verbetering van het werkklimaat
  • motivatie vergroten
  • contact/(hernieuwde) kennismaking
  • afscheid nemen van collega’s (pensioengerechtigden of n.a.v. reorganisatie)
  • de company pride/ trots versterken
  • loyaliteit
  • teambuilding
  • kennis en vaardigheden vergroten
  • missie en visie beleven en tot je nemen
  • jubileum

 

Team Rockstars IT grote winnaar Gouden Giraffe Event Awards 2024

Team Rockstars IT met het Rockstars Valley – Where Culture meets Tech event was de grote winnaar van de Gouden Giraffe Event Awards 2024. Het bedrijf met 600 software developers en data engineers won aan de hand van haar bureau KAAT&CO de awards voor beste interne en teambuildings event en ging er met de Publieksprijs vandoor. 

Event:  Rockstars Valley – Where Culture meets Tech
Winnaar: Team Rockstars IT 
Bureau: KAAT&CO


 

Interne events: trends en ontwikkelingen

  • Collega sourced concepten

Net als bij jouw externe relaties of gasten, krijgt het interne evenement nog zo veel meer kracht als collega's een hoofdrol spelen. Dat kan letterlijk op het podium of qua invulling, maar zeker ook in het voortraject en live tijdens het event: laat ze mee denken, mee beslissen en een sturende rol hebben. Haal data en input op om, zorg voor persona's binnen je interne doelgroep en gebruik al die data om tot gerichte communicatie en 'bedrijfsbeleving' te komen.

  • Netflix concepten

Voor de optimale impact denk, doe en regisseer je jouw interne evenement vanuit de Netflix gedachte: leg (een deel van) de regie in handen van jouw collega’s.
Lees ook: Is jouw event al Netflix-proof?

  • Verpak een feest of uitje in een doelstellingsgericht traject

Ook voor het leuke bedrijfsfeest of bedrijfsuitje kun je heel eenvoudig doelstellingsgericht te werk gaan 

  • Interne marketing

Wie het zo goed organiseert, in een traject en strategie verwerkt, die kan zelfs van collega’s ambassadeurs maken. Dan wordt een intern event, interne marketing.

  • Combineer fun en inhoud

Het voelt soms best gek, want je wilt ze toch een leuk moment geven? Maar wie het aandurft om in het voor- en natraject en live ook inhoudelijke delen in het concept van het interne evenement te verweven, die is spekkoper. Collega's zijn meer dan bereid om ook op hun eigen event mee te denken.

  • Geef aandacht

In de snelheid van alle dag schiet het er wel eens bij in: persoonlijke aandacht. In alle vormen kun je dit rondom jouw interne evenement terug laten komen. Dus geef. Geef persoonlijke aandacht in de groep van interne collega's en je zult waardering terugkrijgen.

  • Vertaal jouw beleid, missie, visie, jaardoel naar een belevenis

Waar missie en visie, of het nieuwe beleidshoofdstuk over duurzaamheid, veelal gedeeld wordt in documenten, lenen juist interne events zich voor het omarmen van jouw nieuwe beleid. Dus laat het beleven en ook hier geldt: het interne evenement is ook het ideale moment voor feedback en terugkoppeling van je collega's. Daarbij moet je jezelf realiseren dat je steeds op zoek moet naar het punt waar de missie en visie van jouw bedrijf samenvalt met de intrinsieke motivatie van jouw medewerkers. En dat punt waar het samenvalt kan voor subgroepen in je collegabestand verschillen. Hou daar rekening mee.

 

Draai je scherm voor de beste ervaring