Terug

Wil je mediawaarde bereiken met jouw event? Hoe bereken je dat?

Het klinkt als één van de meest eenvoudig bloot te leggen doelstellingen: mediawaarde. Een event, activatie of experience die zich richt op zo veel mogelijk mediawaarde heeft toch echt wel een uitdaging. Hoe bereken je de daadwerkelijke mediawaarde? En wat is het

De vragen die vaak worden gesteld gesteld zijn: Wat is mediawaarde? en Hoe wordt mediawaarde gemeten?

Een succesvol event betekent tevreden bezoekers. Soms is de doelstelling breder en kan een event (ook) bedoeld zijn om zoveel mogelijk in de media te komen. Denk bijvoorbeeld aan een producent van telefoontoestellen, die een festival organiseert rondom de introductie. Het wordt de aanwezigen zo makkelijk mogelijk gemaakt om content te delen met hun achterban. Nog altijd zijn journalisten van traditionele media belangrijk, maar zij moeten meer en meer influencers naast zich dulden. Er zijn influencers die meer bereik hebben dan de old skool media en vaak sluit de doelgroep van deze influencers naadloos aan op het product.

Ook het 'gewone publiek' is erg belangrijk. Immers iedereen is tegenwoordig mede dankzij social media een uitgever met een eigen bereik. Het brede publiek activeren is niet eenvoudig en vergt creativiteit en lef. Maar als het je lukt ...

Wat is mediawaarde? 

De vraag wat mediawaarde is, is niet zo heel moeilijk te beantwoorden. Mediawaarde, ook wel earned media genoemd, is de waarde van publicatie van content, die niet betaald wordt, dus niet als advertentie gezien dient te worden. 

Hoe bereken je mediawaarde?

De vraag hoe je de mediawaarde berekent is een stuk lastiger te beantwoorden. Zo is er een duidelijk verschil tussen print media, radio, televisie en podcasts en online publicaties. Als je het hebt over de berekening van mediawaarde, dan heb je het al snel over het PESO-model. PESO staat voor: Paid, Earned, Shared en Owned Media. Per mediasoort worden aparte formules gehanteerd, waarmee je relatief eenvoudig de mediawaarde in euro's berekent.

Over het PESO-model

Het onderscheid dat het PESO-model maakt is duidelijk en verhelderend. We zetten de vier soorten media kort op een rijtje:

- Paid Media
Dit zijn uitingen waarvoor wordt betaald. Denk aan advertenties, commercials, SEA, branded content en social advertising.

- Earned Media
Dit is media-aandacht waarvoor niet betaald is. Het is free publicity. Aandacht voor jouw event in nieuws- en vakmedia in print, online en op radio en tv. Ook niet betaalde aandacht door influencers en bijvoorbeeld reviews vallen onder earned media.\

- Shared media
Shared media, de naam zegt het al, zijn gedeelde media. Hieronder vallen alle social media, zoals jouw Facebook-, YouTube- en Twitter-account. Tot shared media behoren ook de communities waarin je actief bent en partnerships die je hebt met derden.

- Owned Media
Owned media zijn de kanalen die van jou zijn, waar jij de regie over hebt. Je eigen website, jouw blog, nieuwsbrief of podcast, maar ook het door jou uitgegeven persbericht kun je scharen in deze categorie.

 


Het ANP beschreef ooit hoe deze mediawaarde per medium te bereken:

Gedrukte media

Formule: aantal woorden x advertentietarieven per millimeter gedrukte media

ANP Business ontwikkelde voor gedrukte media een berekening die op basis van het aantal woorden inschat hoeveel ruimte een artikel inneemt. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat een kop en ondertitel meer ruimte innemen en ook keken we naar de milimeters die eventuele foto’s innemen.  De inschatting is ontwikkeld in overleg met redacties van dagbladen.

Onlinemedia

Formule: (CPM  x dagbereik site)/1000

Bij onlinemedia is bij het adverteren niet de ruimte, maar het bereik maatgevend voor de advertentietarieven. Men spreekt hier van advertentietarieven per duizend bereikte volgers of lezers (CPM oftewel Cost per Mil).

Radio, televisie en podcast

Formule: (CPM x 40 seconden x dagbereik)/1000

Voor radio, televisie en podcasts heeft het ANP op basis van de mediakits van de grootste media-agentschappen een gemiddelde advertentiewaarde berekend per 40 seconden waarin het merk, het product of de organisatie is genoemd.

Bron: ANP



Learn from the Best: PR & Mediawaarde
 

10 miljoenste bezoeker Rijksmuseum: met klein budget naar miljoenen mediawaarde

Het ultieme evenement voor 1 persoon met een enorm bereik. Het evenement was te zien in een breed scala aan nationale media, met 41 artikelen en een optredens in de toonaangevende Nederlandse talkshows. Internationaal was het evenement het onderwerp van 36 artikelen. In 7 dagen werden 31.007.482 sociale volgers bereikt!

Gouden Tips:

  • Maak van een slim, humoristische en goed geregisseerd event voor 1 persoon een enorm mediabereik
  • Creativiteit en gedurfdheid kunnen zelfs met een klein budget een enorme impact teweeg brengen
  • De beleving van een persoon goed vastleggen op video, brengt die beleving over op thuisblijvers  

 

A Night at the Magnum Mansion

De Magnum Mansion is de plek waar de magie van Magnum tot stand komt. Voor één dag opende deze haar deuren in het beroemdste hotel van Nederland, het InterContinental Amstel Amsterdam. Hier was op verhalende wijze te zien hoe een Magnum tot stand komt. In een journey door het hotel werden gasten langs alle kwalitatieve ingrediënten meegenomen en stelden uiteindelijk zelf hun unieke Magnum samen. Om de doelstellingen en doelgroep te bereiken is gekozen voor een strategie gericht op high profile influencers.

De 3 Gouden Tips:

  • Jonge doelgroep: maak gebruik van de juiste influencers om zo het bereik vele malen groter te maken
  • Voor mediawaarde hoeft de doelgroep op het evenement niet altijd dé doelgroep te zijn
  • Een product tot leven wekken door mensen zelf met een product bezig te laten zijn: zeer effectief!
Draai je scherm voor de beste ervaring