Het Platform Innovatie Marketing (PIM) geeft meerdere keren per jaar richting aan de ontwikkelingen in de marketingwereld. Dit keer was PIM stellig: AI en Duurzaamheid versnellen de toekomst van marketing. Maar geldt dat ook voor live/events/experience marketing? En hoe dan? En hoe zien zij eigenlijk de rol van live in de marketingmix?
NEXTLIVE sprak, daags na de publicatie van AI en Duurzaamheid versnellen de toekomst van marketing, met Irma Bollen van Platform Innovatie Marketing. Zij is naast bestuurslid bij PIM ook de auteur van het visiedocument Future of Marketing. "We zijn het ermee eens dat experience en live events steeds belangrijker worden in de moderne marketingcommunicatie."
De onderstaande inzichten zijn een verdieping vanuit het PIM visiedocument "Future of Marketing | Hoe AI en duurzaamheid marketingteams en organisaties transformeren om impact te vergroten".
AI biedt zeker mogelijkheden om live evenementen dynamischer, persoonlijker en efficiënter te maken:
Duurzaamheid is een cruciale strategische keuze die authentiek en consistent moet worden gecommuniceerd, ook tijdens live evenementen:
De integratie van AI en duurzaamheid binnen live evenementen biedt een krachtig middel om diepgaande, authentieke en overtuigende ervaringen te creëren:
>> Lees nog veel meer in het online visiedocument van PIM
NEXTLIVE deelde een stelling met Irma Bollen en vroeg om een reactie: "Wie als bedrijf of merk authentiek en geloofwaardig wil zijn in haar duurzaamheidsvisie/beleid, moet events en live inzetten om die duurzaamheid tastbaar en betrouwbaar te maken"
"Ons visiedocument biedt een genuanceerdere kijk: verschillende marketingkanalen spelen een rol in het communiceren van duurzaamheid. Hoewel live evenementen een krachtige manier zijn om duurzaamheid tastbaar te maken. Andere vormen van marketingcommunicatie zijn echter ook essentieel. Zo dragen digitale marketing, content marketing en sociale media namelijk ook bij aan een consistente en betrouwbare duurzaamheidsboodschap."
"Consumenten zullen de duurzame intenties van een merk niet automatisch in twijfel trekken als deze via andere kanalen worden gecommuniceerd, mits deze consistent en transparant zijn. Het vermijden van greenwashing en het waarborgen van authenticiteit zijn hierbij cruciaal."
LIVE essentieel in moderne marcom-mix
"Experience en live evenementen spelen een essentiële rol in de moderne marketingcommunicatiemix. Door AI en duurzaamheid strategisch te integreren, kunnen merken gedenkwaardige en gepersonaliseerde ervaringen creëren. Zo kunnen ze hun duurzaamheidsboodschap op een authentieke en betrouwbare manier communiceren. Een geïntegreerde benadering waarbij diverse kanalen worden ingezet, is hierbij wel essentieel om een consistente en betrouwbare duurzaamheidsboodschap over te brengen."