Het Platform Innovatie Marketing (PIM) geeft meerdere keren per jaar richting aan de ontwikkelingen in de marketingwereld. Dit keer was PIM stellig: AI en Duurzaamheid versnellen de toekomst van marketing. Maar geldt dat ook voor live/events/experience marketing? En hoe dan? En hoe zien zij eigenlijk de rol van live in de marketingmix?
NEXTLIVE sprak, daags na de publicatie van AI en Duurzaamheid versnellen de toekomst van marketing, met Irma Bollen van Platform Innovatie Marketing. Zij is naast bestuurslid bij PIM ook de auteur van het visiedocument Future of Marketing. "We zijn het ermee eens dat experience en live events steeds belangrijker worden in de moderne marketingcommunicatie."
De onderstaande inzichten zijn een verdieping vanuit het PIM visiedocument "Future of Marketing | Hoe AI en duurzaamheid marketingteams en organisaties transformeren om impact te vergroten".
AI en events
AI biedt zeker mogelijkheden om live evenementen dynamischer, persoonlijker en efficiënter te maken:
- AI kan routine en organisatorische taken automatiseren. Hierdoor komt er meer tijd en ruimte vrij voor het creatieve en strategische aspect van eventplanning. Bovendien kunnen AI-gestuurde analyses helpen om de betrokkenheid van het publiek te monitoren en direct in te spelen op feedback (pagina 4-6 in het visiedocument)
- AI kan real-time data analyseren om de ervaring voor elke deelnemer te personaliseren. Denk aan AI-gestuurde chatbots die direct vragen beantwoorden of aanbevelingen doen op basis van interesses en gedragingen tijdens het evenement (pagina's 6 en 7)
Duurzaamheid en events
Duurzaamheid is een cruciale strategische keuze die authentiek en consistent moet worden gecommuniceerd, ook tijdens live evenementen:
- Live evenementen bieden een unieke kans om de duurzaamheidsinspanningen van een merk tastbaar te maken. Dit kan door het gebruik van milieuvriendelijke materialen, afvalreductie en energie-efficiënte technologieën (pagina 12-14)
- Consumenten zijn steeds sceptischer over duurzaamheidsclaims. Door duurzaamheid te integreren in live evenementen, kunnen merken hun inspanningen authentiek presenteren. Dit helpt om het vertrouwen van consumenten te winnen en greenwashing te vermijden (pagina 14-16)
De synergie van AI en duurzaamheid in events
De integratie van AI en duurzaamheid binnen live evenementen biedt een krachtig middel om diepgaande, authentieke en overtuigende ervaringen te creëren:
- AI kan helpen om de impact van duurzaamheidsinitiatieven te monitoren en te rapporteren. Dit draagt bij aan transparantie en geloofwaardigheid. Data-gedreven presentaties en interactieve sessies kunnen worden ingezet om duurzame praktijken te demonstreren (pagina 20-22)
- Door AI kunnen evenementen dynamischer en interactiever worden, wat de betrokkenheid van het publiek vergroot. Gecombineerd met een sterke focus op duurzaamheid resulteert dit in gedenkwaardige en overtuigende ervaringen
>> Lees nog veel meer in het online visiedocument van PIM
NEXTLIVE deelde een stelling met Irma Bollen en vroeg om een reactie: "Wie als bedrijf of merk authentiek en geloofwaardig wil zijn in haar duurzaamheidsvisie/beleid, moet events en live inzetten om die duurzaamheid tastbaar en betrouwbaar te maken"
"Ons visiedocument biedt een genuanceerdere kijk: verschillende marketingkanalen spelen een rol in het communiceren van duurzaamheid. Hoewel live evenementen een krachtige manier zijn om duurzaamheid tastbaar te maken. Andere vormen van marketingcommunicatie zijn echter ook essentieel. Zo dragen digitale marketing, content marketing en sociale media namelijk ook bij aan een consistente en betrouwbare duurzaamheidsboodschap."
"Consumenten zullen de duurzame intenties van een merk niet automatisch in twijfel trekken als deze via andere kanalen worden gecommuniceerd, mits deze consistent en transparant zijn. Het vermijden van greenwashing en het waarborgen van authenticiteit zijn hierbij cruciaal."
LIVE essentieel in moderne marcom-mix
"Experience en live evenementen spelen een essentiële rol in de moderne marketingcommunicatiemix. Door AI en duurzaamheid strategisch te integreren, kunnen merken gedenkwaardige en gepersonaliseerde ervaringen creëren. Zo kunnen ze hun duurzaamheidsboodschap op een authentieke en betrouwbare manier communiceren. Een geïntegreerde benadering waarbij diverse kanalen worden ingezet, is hierbij wel essentieel om een consistente en betrouwbare duurzaamheidsboodschap over te brengen."