Terug

Experiences zijn de sleutel tot aankoop

Joe Pine een uur tot je beschikking. Het gebeurde EventBranche.nl en evenementenbureau D&B Eventmarketing afgelopen jaar. Op kantoor van D&B Eventmarketing gingen we in gesprek met de man achter The Experience Economy, die ons nu meeneemt naar een volgende periode: The Transformation Economy. De komende weken gaan we in 6 afleveringen stap voor stap richting die transformatie economie en vragen we de experts van D&B Eventmarketing Pine’s geluid naar de praktijk te vertalen. Deel I: 30 jaar The Experience Economy, hoe staan we er voor?

"Hoe integreer je jouw experience evenement naar alle contactmomenten met jouw klanten? Dat is een interessante uitdaging. Daarom zie je ook zo veel experience centers. En als je klanten naar jou komen, dan heb je al een relatie", sluit Pine het eerste deel van een uur interview af op kantoor bij D&B Eventmarketing.

In dit eerste deel kijken we naar de ontwikkeling van 30 jaar Experience Economy en hoe ieder bedrijf moet begrijpen dat experience dé marketing is:

We legden de uitspraken van Joe Pine voor aan Pieter Bas Boertje van D&B Eventmarketing. 
 

Hoe kijken jullie terug op de laatste 3 decennia, van de geboorte van de Experience Economy tot nu: hoe is jullie rol / vak daarbij veranderd?

"D&B bestaat volgend jaar 40 jaar. Fascinerend om het jonge evenementen vak vanaf het begin mee te mogen maken. Een vak dat zich ontwikkelde van de organisatie van onvergetelijke momenten tot een zeer krachtig marcom instrument waarmee organisaties impact kunnen maken en bij kunnen dragen aan ambities en veranderingen in het bedrijfsleven. Daarmee is onze rol enorm veranderd en veel complexer, en dus interessanter, geworden. Waar we in 1983 met onze offertes op een stapel bij de directiesecretaresse lagen, zitten we nu aan tafel met de marcom professionals en CEO’s van bedrijven. Dat vraagt veel van de eventprofessionals die een veelheid aan competenties moeten beheersen."

Pine spreekt over het feit dat experiences niet alleen om een event/moment draaien, maar veel strategische geïntegreerd moeten worden. Hoe doen jullie dat?

"Om events en eventcampagnes veel strategischer te integreren begint het bij de vraag achter de vraag. Wat is de werkelijke aanleiding van het evenement en wat is de, liefst meetbare, doelstelling die gerealiseerd moet worden. Waar wil de organisatie naar toe de komende jaren en hoe kan het event daaraan bijdragen. Wat moet de doelgroep anders doen, voelen of denken na het bezoek van het event. Helaas wordt er vaak te kort stil gestaan bij deze misschien wel belangrijkste fase bij de ontwikkeling van events en eventcampagnes."

'Experience is the marketing', zegt Pine. Hoe zouden jullie dat onderschrijven? Waarom klopt dat?

"Niet voor niets wordt er steeds vaker gesproken over experiential marketing, of experience marketing. Door je dienst of product te koppelen aan een gave belevenis ‘verankert’ de boodschap zich niet alleen in het hoofd maar ook in het hart van de klant of consument. Pine liep daarmee ver voor de troepen uit. Hij zag dat steeds meer producten en diensten een commodity werden die zich alleen nog konden onderscheiden door er een beleving omheen te creëren. Bekend voorbeeld is Starbucks. Wie had eind vorige eeuw ooit gedacht dat je bijna € 4,- zou betalen voor een cappuccino?"

En is Experience ook niet The Communicatie...??

"Natuurlijk is Experience The Communicatie! Eventmarketing is één van de weinige vormen van communicatie waarmee je echt kan raken, kippenvel kan veroorzaken. En in een wereld waarin je overspoeld wordt door ontelbare communicatiesignalen (al dan niet fake óf met ruis) hunkeren mensen naar authentieke live communicatie, vanuit het hart!"

Meer over Joe Pine binnenkort online:
- 30 jaar Experience Economy: beleving is de sleutel tot aankoop
Experiences, Covid en de Digital Shift
- Experiences, data en customizen
- The Transformation Economy: wat is het?
- The Transformation Economy en generatie Z
- Wie is de Disney van The Transformation Economy?

 

Draai je scherm voor de beste ervaring