Terug

Marketing budgetonderzoek ziet in events de grootste stijger

Het is echt een hele bijzondere periode voor marketeers en communicatieprofessionals. Het besef dat we experience nodig hebben om tot impactvolle marketing en communicatie te komen, daar lijkt weinig twijfel over. Tegelijkertijd blijven kosten stijgen, lijkt er een soort onzekerheidslaag over de wereld te liggen, maar is de hang naar live en events groter dan ooit. Hoe zien we dat terug in de marcom-mix budgetverdeling?

Zonder de kostenstijging zou het in de wereld van live en events binnen de marcom-mix een groot feest zijn, want de budgetten voor marcom-events blijven maar doorstijgen. Het Engelse IPA Bellwether onderzoek noteert al vele kwartalen achtereen een stijging van de live en eventbudgetten. De cijfers over Q4 en de bijhorende voorspelling voor 2025 benadrukken dat nog eens:

"Evenementenmarketing kwam in het onderzoek naar voren als een sterspeler, met een nettosaldo van +12,3% in het vierde kwartaal, wat de hernieuwde toewijding van bedrijven aan face-to-face betrokkenheid weerspiegelt. Verwacht wordt dat dit momentum zich zal voortzetten in 2025/2026, omdat voorlopige gegevens een robuust optimisme laten zien over hogere uitgaven in deze categorie."

Met de stijgende budgetten in Q4 van 2024 wordt een jaar afgelosten waar continu de eventbudgetten werden bijgesteld:

2025: plus 20 procent
Ook het Duitse RIFEL onderzoek ziet positivisme als het gaat om de budgetten voor live in de marcom-mix: "In Europa verwacht 65% van de deskundigen toenemende uitgaven als het gaat om live en events binnen de marketingmix." Bijna een kwart van de respondenten in dat onderzoek verwacht zelfs dat hun beschikbare budget in 2025 met 20 procent of meer zal stijgen.

>> LEES OOK: Hoe budgetgroei en stijgende kosten de schreeuw om effectmeting van live events versterken

Draai je scherm voor de beste ervaring