Terug

NEXTLIVE EventTrends 2025: data driven events

Welkom in de wereld van data met meerwaarde. In ons geval data met de meerwaarde om een komend of volgend event nog krachtiger, persoonlijker en passender te maken. Is dat spannend? Ja want het woord data maakt alles spannend, maar het is zo simpel als 1+1. Daarom hebben we deze grote beweging vertaald naar een super simpele basis: verzamel waardevolle data van je bezoekers en vertaal dat naar een event met impact.

"Zowel in voortrajecten, tijdens events als in de natrajecten zijn mensen gewild en ongewild bereid om waardevolle data met jou te delen. Die data ligt al jaren op onze stoep, maar slechts een enkeling koppelt de live data aan nog grotere impact op het volgende event. Laat jouw next event data driven zijn, dan wordt de persoonlijke beleving van jouw doelgroep nog krachtiger."

Dat is de korte maar krachtige onderbouwing van het #EventTrends2025 online trendmagazine, om Data driven events in de 25 belangrijkste trends en ontwikkelingen op te nemen. Het behoeft wel even een basis om er stappen mee te gaan zetten, maar het zit dichtbij Hyper persoonlijke eventbeleving en ook wel Do it Your Self Events:

Wat betekent 'data-driven events'?

In essentie betekent het dat je bij het organiseren en evalueren van evenementen gebruik maakt van data om betere beslissingen te nemen. Betere events neer te zetten. Meer impact te maken. In plaats van te vertrouwen op intuïtie of ervaring, baseer je je keuzes op concrete gegevens, op persoonlijke data. Deze data kan betrekking hebben op verschillende onderdelen van je event én kan kwanitatief of super persoonlijk en dus kwalitatief zijn.

Gewoon even wat voorbeelden om het tastbaar te maken. Deze data op deze verschillende momenten kunnen goud waard zijn voor je komende of next event:

Data driven events: haal data uit je potentiele bezoekers:

- Wie zijn je bezoekers?

- Wat zijn hun interesses?

- Wat zijn actuele uitdagingen? 

- Waar zijn ze naar op zoek: qua mensen (netwerk), producten/service (aanbod) of inpsiratie/kennis (content)?

 

Data driven events: data tijdens het event zelf:

- Welke sessies, sprekers of activiteiten zijn het populairst?

- Welke vragen worden gesteld? Waar zit de kennis behoefte?

- Wat is de live ervaring van een gast?

- Wat mist een gast? Of wat wordt niet gewaardeerd?

 

Data driven events: na afloop van het event:

- Blijf in contact met je bezoekers na afloop om te weten wat goed was en wat beter kan

- Toon met data aan wat het effect was

- Gebruik reviews, enquetes, onderzoek voor jouw volgende event

 

Waarom zijn data-driven events belangrijk?

Data zou je kunnen zien als de koude kant van jouw eventsucces. Waar creativiteit, trajecten en conceptmatig denken en resultaten behalen, veelal gebaseerd zijn op kennis, expertise, creatie en marketing- en communicatiespecialisten, is de data het slot op je succesdeur. Want met de juiste data jouw traject voor, tijdens en na het event zo inrichten dat de data en dus input van jouw bezoeker vertaald wordt naar de optimale beleving...dat is event impact in optima forma!

 

Waar beginnen met jouw data driven event?

De term even helemaal vergeten en logisch nadenken. Je maakt namens jouw bedrijf, merk of organisatie een live event. Daar hangt een doel en een doelgroep aan. Die regie is en blijft in jouw handen, maar wat nou als je uit de doelgroep op basis van jouw communicatie of marketingdoel vragen stelt en dus input ophaalt? Wat willen zij zien, horen, beleven? Welke kennis heeft hun interesse? Wat missen ze, wat is hun uitdaging, etc etc. Een mooi startpunt van datadriven denken en uitvoeren is dus helemaal niet spannend: klankbord als een malle met je potentiele doelgroep en gebruik die input voor jouw next event. Succes en engagement gegarandeerd.

En voor wie echt lef heeft...

Op events zelf kun je met eyetracking in de sessiezaal inmiddels tot complete engagementscores komen. Er zijn matten voor op de vloer van jouw beurs om te meten hoeveel mensen langs jouw stand kwamen. App's en AI maken het mogelijk om continu data op te halen, maar het summum? Live je event aanpassen op basis van de data en de input van jouw doelgroep. Het event dat daar in slaagde? Een golden oldie:

Data driven live experience

Netflix als basis voor het interne evenement, de keus is aan de collega's...In Noorwegen durfden ze het aan: Sopra Steria organiseerde daar Sopra Steria Flix. Een audience generated event concept, waarbij het concept niet meer lineair was en zelfs bepaald werd door de gasten. Voorbeeld: aan het begin van het evenement mochten drie hosts zich presenteren in 1 minuut. De collega's kozen hun favoriet, die werd daadwerkelijk de host van de avond. De andere twee gingen backstage en werden de presentator van de studio-setting...

 


 

Bestel het online trendmagazine #EventTrends2025 Het jaar van LIVE impact GRATIS:

Draai je scherm voor de beste ervaring