Vies Brisées van The Oval Office in opdracht van La Délégation à la Sécurité routière toonde aan dat een zeer ingewikkeld onderwerp, op zeer indrukwekkende wijze, gecombineerd met kunst tot pure kippenvel communicatie kan leiden. Een golden oldie omdat dit eventtraject, deze campagne, de kracht van live communicatie zelfs op video blootlegt.
Naam event: Vies Brisées
Opdrachtgever: La Délégation à la Sécurité routière
Bureau: The Oval Office
Doelstelling: het onderwerp geen WhatsApp tijdens het rijden onder de aandacht brengen
Concept: misschien wel de meest indrukwekkende vorm van live communicatie campagne
Sjoerd Weikamp (EventBranche.nl): "Het is natuurlijk bijna niet te doen na al die jaren Gouden Giraffe en BEA World, maar het event wat de afgelopen maanden/jaren de meeste indruk op mij maakte, was Vies Brisées van The Oval Office in opdracht van het Franse verkeersbureau. Het is voor mij het voorbeeld van hoe live een campagne zo veel impact kan geven. Het is zo overduidelijk dat live communicatie en de intense beleving het op alle punten winnen van een spandoek langs de snelweg of een commercial op tv. Daarbij biedt het live moment ook nog eens de contentmotor om de campagne te laten raken. En zoals je in onderstaande video ziet: het online deel van de campagne, de video, de beelden, ze brengen de beleving van daar op het plein keihard over. Dus is dit niet alleen het bewijs van de impact van live, maar ook van de impact van campagnes gebaseerd op de live beleving."
Keiharde impact en creativiteit:
Verbrijzelde levens geven rillingen
In the face … De campagne ‘Verbrijzelde levens’ van The Oval Office in opdracht van het Franse verkeersbureau komt keihard binnen. Boodschap van de campagne: ‘Stop met het gebruik van je telefoon als je autorijdt.’
De boodschap is duidelijk en onomstreden. Het gebruik van de telefoon in het verkeer kost jaarlijks veel levens. Liefst tien procent van de ongelukken in het verkeer in Frankrijk is te wijten aan het gebruik van de telefoon tijdens het rijden. Hierdoor worden veel levens verwoest of verbrijzeld.
Verbrijzelde levens (Vies Brisées) is de naam van de campagne die The Oval Office ontwikkelde. Kunstenaar Simon Berger werd gevraagd. Hij is bekend om zijn portretten van verbrijzeld glas. De kunstenaar maakte vijf portretten van verbrijzeld glas van mensen die zijn omgekomen tijdens een verkeersongeval, waarbij een telefoon in het spel was. Deze portretten maakte Simon Berger op reusachtige mobile telefoons van 2,5 meter hoog.
Tentoongesteld op de Place de la Republique
De verbrijzelde gezichten op de grote telefoons werden tentoongesteld op de Place de la République in Parijs. De kunstwerken hebben eigenlijk geen omschrijving nodig. De donkere, verbrijzelde gezichten spreken boekdelen. De impact van de boodschap van de kunstwerken is goed te zien op de gezichten van de talloze voorbijgangers. Ze worden even opgeschrikt bij het ‘gruwelijke’ beeld en je ziet velen nadenken voordat ze hun weg vervolgen.
De impact van de campagne zorgde voor gespreksstof bij passanten en zeker ook bij media. De kunstwerken raken, emotioneren en doen direct iets met het bewustzijn.
Rillingen
Bij het bekijken van de video bij deze campagne zullen bij menigeen de rillingen over de rug lopen. Enerzijds omdat er een gruwelijke sfeer wordt opgeroepen zonder dat er gruwelijke beelden te zien zijn. Anderzijds omdat iedereen bekend is met het onderwerp, zelf de telefoon wel eens in de hand heeft tijdens het autorijden en misschien zelf wel eens is ontsnapt aan een ongeluk.
De impact van Vies Brisées door The Oval Office werd erkend door de vakjury van Best of Event Awards, de Oscars van de eventbranche. De campagne won brons in de overall-verkiezing en kreeg goud in de categorie Press Award. Ook was er nog een Special Mention voor de creativiteit in deze campagne.
Dit zijn de NEXTLIVE 5 gamechanging events binnen de wereld van live communicatie en experience marketing. Deze 5 events veranderden echt op hun eigen manier het spel...
- Miele Powerwash / Buutvrij for life / Schaalwerk
Van sponsoring en activatie waar zenden de standaard was naar een gastbeleving binnen het DNA van het merk
- smart Automobile / BBDO Live
Een beursstand en/of beursdeelname was nooit meer hetzelfde sinds de smart-case
- Sécurité routière / OVAL
Deze cases zorgde voor eens en voor altijd voor het bewijs van live en experience binnen communicatie campagnes
- Rijksmuseum / XSAGA
Het event voor 1 persoon, met de mediawaarde van miljoenen
- Sopra Steria / JUST CRUZIN' PRODUCTIONS AB
Een nieuwe generatie, de Netflix-generatie, snappen en daar je event op aanpassen