Onze arbeidsmarkt bestaat grofweg uit vier generaties: de babyboomers, generatie x, y en z. Binnen die vier generaties is onze wereld in raptempo veranderd. Dat heeft grote gevolgen voor de marketing en comunicatie van merken, organisaties en bedrijven. Om de verschillende doelgroepen te bereiken, moet je de generatiekloof zien en begrijpen. In 4 artikelen kijkt NEXTLIVE hoe je daar jouw marcom-events op aan moet passen. Deel 3: Generatie Y, ook wel de Millennials genoemd.
De aanleiding voor het NEXTLIVE Generatiekloof-dossier is het bijwonen van zo maar een event voor een specifieke branche. Eén van de topmerken deelde daar haar kennis over ontwikkelingen en innovaties in de branche. Een podium, een zaal met stoelen en kennisdelen maar. Zonder te placeren verdeelde de zaal zich opvallend: op basis van uiterlijk kon je concluderen dat de '4 generaties' zich van oud naar jong verdeelden. Letterlijk van voor naar achter. Waar op de eerste rijen veel vragen gesteld werden door met name babyboomers, werd in het midden van de zaal vooral onderling gesproken door X en Y en achterin de zaal zat The Next Gen, Z, op zijn/haar smartphone. Reden genoeg om de generatiekloof bloot te leggen en wat tips te delen.
De 4 generaties
Onze arbeidsmarkt en daarmee indirect ook de markt van consumenten is te verdelen in 4 generaties:
Daarbij is de grote groep Babyboomers nu in raptempo de arbeidsmarkt aan het verlaten en komt de Generatie Z aan de andere kant massaal de arbeidsmarkt binnenstormen, op geheel eigen wijze. Omdat in no time onze hele wereld aan de hand van smartphones, digitalisering en andere sterk opkomende innovaties verandert, geldt voor marketing, communicatie en met name de live events: verschillende doelgroepen, verschillende aanpak. Hoe overbrug je de onzichtbare generatiekloof?
In 4 artikelen neemt NEXTLIVE je, gebaseerd op vele artikelen en onderzoeken, mee in de verschillende generaties, hun voorkeuren en afkeer en hoe je dat vertaalt naar jouw marcom-events. Deel 2 de Generatie y, de Millennials.
Wie zijn ze?
Generatie Y, ook wel Millennials genoemd, zijn geboren tussen 1981 en 1996. Ze zijn de eerste generatie die is opgegroeid met het internet en mobiele technologie. Ze zijn gewend om constant verbonden te zijn en staan open voor nieuwe technologieën. Ze zijn ook individualistisch, ondernemend en maatschappelijk betrokken.
Lees ook de andere artikelen in het dossier De grote marketing- en communicatiekloof: