Terug

De grote marketing en communicatie generatiekloof: events voor de Millennials

Onze arbeidsmarkt bestaat grofweg uit vier generaties: de babyboomers, generatie x, y en z. Binnen die vier generaties is onze wereld in raptempo veranderd. Dat heeft grote gevolgen voor de marketing en comunicatie van merken, organisaties en bedrijven. Om de verschillende doelgroepen te bereiken, moet je de generatiekloof zien en begrijpen. In 4 artikelen kijkt NEXTLIVE hoe je daar jouw marcom-events op aan moet passen. Deel 3: Generatie Y, ook wel de Millennials genoemd.

De aanleiding voor het NEXTLIVE Generatiekloof-dossier is het bijwonen van zo maar een event voor een specifieke branche. Eén van de topmerken deelde daar haar kennis over ontwikkelingen en innovaties in de branche. Een podium, een zaal met stoelen en kennisdelen maar. Zonder te placeren verdeelde de zaal zich opvallend: op basis van uiterlijk kon je concluderen dat de '4 generaties' zich van oud naar jong verdeelden. Letterlijk van voor naar achter. Waar op de eerste rijen veel vragen gesteld werden door met name babyboomers, werd in het midden van de zaal vooral onderling gesproken door X en Y en achterin de zaal zat The Next Gen, Z, op zijn/haar smartphone. Reden genoeg om de generatiekloof bloot te leggen en wat tips te delen.

De 4 generaties

Onze arbeidsmarkt en daarmee indirect ook de markt van consumenten is te verdelen in 4 generaties:

  • Babyboomers (geboren in 1946-1964) 
  • Generatie X (geboren in 1965-1980)
  • Millennials (geboren in 1981-1996) 
  • Generatie Z (geboren in 1997-2012)

Daarbij is de grote groep Babyboomers nu in raptempo de arbeidsmarkt aan het verlaten en komt de Generatie Z aan de andere kant massaal de arbeidsmarkt binnenstormen, op geheel eigen wijze. Omdat in no time onze hele wereld aan de hand van smartphones, digitalisering en andere sterk opkomende innovaties verandert, geldt voor marketing, communicatie en met name de live events: verschillende doelgroepen, verschillende aanpak. Hoe overbrug je de onzichtbare generatiekloof?

In 4 artikelen neemt NEXTLIVE je, gebaseerd op vele artikelen en onderzoeken, mee in de verschillende generaties, hun voorkeuren en afkeer en hoe je dat vertaalt naar jouw marcom-events. Deel 2 de Generatie y, de Millennials.

Marketing en Marcom Evenementen voor Generatie Y

Wie zijn ze?
Generatie Y, ook wel Millennials genoemd, zijn geboren tussen 1981 en 1996. Ze zijn de eerste generatie die is opgegroeid met het internet en mobiele technologie. Ze zijn gewend om constant verbonden te zijn en staan open voor nieuwe technologieën. Ze zijn ook individualistisch, ondernemend en maatschappelijk betrokken.

Marketing tips:

  • Gebruik digitale kanalen want Generatie Y is online te vinden. Gebruik social media, online advertising en content marketing om deze doelgroep te bereiken
     
  • Maak het relevant en authentiek want Millennials heeft een scherpe neus voor nep. Zorg ervoor dat je marketingboodschappen relevant zijn en authentiek overkomen
     
  • Gebruik influencers, daar is het merendeel van Generatie Y mee opgegroeid. De Millennial heeft meer vertrouwen in influencers dan in traditionele reclame en media. Werk samen met influencers die relevant zijn voor je doelgroep
     
  • Maak het interactief, Gen Y heeft namelijk een enorme hang naar interactie. Maak gebruik van gamification, polls en Q&A's om je publiek te betrekken. En geef jouw publiek een stem
     
  • Bied een unieke ervaring, waarbij het woord uniek de nodige lef en anders dan anders behoeft, want Generatie Y is opgegroeid met experiences en is steeds weer op zoek naar unieke ervaringen. Bied iets extra's met je marketingcampagnes en evenementen om op te vallen, want ze hebben al veel gezien en meegemaakt
     

Marketing en communicatie events tips:

  • Maak het interactief en ervaringsgericht. Naast het feit dat generatie Y gehoord wil worden en dus echt snakt naar interactie en mee kunnen praten, houdt Gen Y niet van saaie presentaties. Zorg voor interactieve sessies, workshops en memorabele experiences
     
  • Gebruik technologie als dit de beleving, de interactie of het live bezoek van de Millennial versterkt. Maak gebruik van technologie om je evenement aantrekkelijker, interactiever, toegankelijker en prettiger te maken. Denk aan live streaming, virtual reality en augmented reality
     
  • Maak het exclusief, zowel op basis van de typische Millennial-term Fear of Missing Out (FOMO). Generatie Y vindt het daarbij leuk om ergens (exclusief) bij te horen. Maak je evenement dus exclusief door een beperkt aantal tickets te verkopen of een VIP-gedeelte aan te bieden
     
  • Maak het evenement zo duurzaam mogelijk. Generatie Y is zich bewust van de impact van hun keuzes op het milieu. Maak je marketing en evenementen duurzaam en wees daar transparant over

 


Lees ook de andere artikelen in het dossier De grote marketing- en communicatiekloof:

Draai je scherm voor de beste ervaring