Terug

De grote marketing en communicatie generatiekloof: events voor Gen X

Onze arbeidsmarkt bestaat grofweg uit vier generaties: de babyboomers, generatie x, y en z. Binnen die vier generaties is onze wereld in raptempo veranderd. Dat heeft grote gevolgen voor de marketing en comunicatie van merken, organisaties en bedrijven. Om de verschillende doelgroepen te bereiken, moet je de generatiekloof zien en begrijpen. In 4 artikelen kijkt NEXTLIVE hoe je daar jouw marcom-events op aan moet passen. Deel 2: Generatie X.

De aanleiding voor het NEXTLIVE Generatiekloof-dossier is het bijwonen van zo maar een event voor een specifieke branche. Eén van de topmerken deelde daar haar kennis over ontwikkelingen en innovaties in de branche. Een podium, een zaal met stoelen en kennisdelen maar. Zonder te placeren verdeelde de zaal zich opvallend: op basis van uiterlijk kon je concluderen dat de '4 generaties' zich van oud naar jong verdeelden. Letterlijk van voor naar achter. Waar op de eerste rijen veel vragen gesteld werden door met name babyboomers, werd in het midden van de zaal vooral onderling gesproken door X en Y en achterin de zaal zat The Next Gen, Z, op zijn/haar smartphone. Reden genoeg om de generatiekloof bloot te leggen en wat tips te delen.

De 4 generaties

Onze arbeidsmarkt en daarmee indirect ook de markt van consumenten is te verdelen in 4 generaties:

  • Babyboomers (geboren in 1946-1964) 
  • Generatie X (geboren in 1965-1980)
  • Millennials (geboren in 1981-1996) 
  • Generatie Z (geboren in 1997-2012)

Daarbij is de grote groep Babyboomers nu in raptempo de arbeidsmarkt aan het verlaten en komt de Generatie Z aan de andere kant massaal de arbeidsmarkt binnenstormen, op geheel eigen wijze. Omdat in no time onze hele wereld aan de hand van smartphones, digitalisering en andere sterk opkomende innovaties verandert, geldt voor marketing, communicatie en met name de live events: verschillende doelgroepen, verschillende aanpak. Hoe overbrug je de onzichtbare generatiekloof?

In 4 artikelen neemt NEXTLIVE je, gebaseerd op vele artikelen en onderzoeken, mee in de verschillende generaties, hun voorkeuren en afkeer en hoe je dat vertaalt naar jouw marcom-events. Deel 2 de Generatie X.

 

Generatie X: marketing- en eventtips

Wie zijn ze?

Generatie X, geboren tussen circa 1965 en 1980. Ze zijn opgegroeid met de opkomst van technologie, maar zijn niet zo digitaal als jongere generaties. Ze waarderen authenticiteit en vertrouwen en zijn veeleisende consumenten.

Marketingtips:

  • Gebruik een mix van kanalen:

Gen X'ers consumeren media op verschillende manieren, dus gebruik een mix van traditionele en digitale kanalen om ze te bereiken. Denk aan tv, radio, print, social media, e-mail en influencer marketing.

  • Focus op authenticiteit:

Gen X'ers zien door valse marketing heen. Wees dus authentiek in je boodschappen en waarden.

  • Bouw vertrouwen op:

Verdien het vertrouwen van Gen X'ers door transparant te zijn over je bedrijf en producten. Bied uitstekende klantenservice.

  • Maak het relevant:

Gen X'ers hebben geen tijd voor irrelevante marketingboodschappen. Zorg ervoor dat je content relevant is voor hun interesses en behoeften.

  • Gebruik humor:

Gen X'ers waarderen humor. Gebruik het op een subtiele manier in je marketing om ze aan te spreken.

Marketing en communicatie eventtips:

  • Maak het interactief:

Gen X'ers houden van interactieve ervaringen. Zorg ervoor dat je evenementen activiteiten en workshops bieden waar ze aan kunnen deelnemen.

  • Maak het netwerkgericht:

Gen X'ers waarderen de kans om contact te maken met anderen. Zorg ervoor dat je evenementen voldoende netwerkmogelijkheden bieden.

  • Houd het kort en krachtig:

Gen X'ers hebben een drukke agenda. Zorg ervoor dat je evenementen kort en krachtig zijn met een duidelijke focus.

  • Promoot je evenementen op de juiste kanalen:

Gebruik een mix van online en offline kanalen om je evenementen te promoten bij Gen X'ers. Denk aan social media, e-mail, print en public relations. Ze zijn wel traditioneel in social media gebruik: Facebook, WhatsApp, LinkedIn en zelfs X.


 

Lees ook de andere artikelen in het dossier De grote marketing- en communicatiekloof:

Draai je scherm voor de beste ervaring